
Onlayn ta’lim sohasida so‘nggi yillarda sezilarli o‘sish kuzatildi. Bu haqda Zamin.uz xabar berdi.
Ayniqsa, 2020-yilda yuzaga kelgan koronavirus pandemiyasi ta’lim jarayonining raqamlashtirilishini tezlashtirdi va kengaytirdi. Hozirda uy sharoitida turli fanlarni o‘rganish imkoniyati mavjud bo‘lsa-da, tibbiyot va boshqa maxsus sohalarda an’anaviy ta’limning o‘rni saqlanib qolmoqda.
Shu bilan birga, onlayn ta’limda samarali bilim olishga to‘sqinlik qiluvchi bir qator omillar mavjud. Birinchidan, onlayn ta’lim jarayonining mohiyatini va yuzaga keladigan qiyinchiliklarni tushunish muhimdir.
Ba’zi odamlar bu usul orqali yangi ko‘nikmalarni egallashga muvaffaq bo‘lsa, boshqalar ko‘p kurslarga qatnashib ham kutilgan natijaga erisha olmaydi. Har bir insonning o‘rganish uslubi va darajasi har xil bo‘lib, bu holat xarakter, tajriba va genetik omillarga bog‘liq.
Motivatsiya yetishmasligi — onlayn ta’limdagi asosiy muammolardan biridir. Ko‘pchilik “Nega men bunga muhtojman?” degan savolga aniqlik kiritmasdan o‘qishga kirishadi.
Aslida, o‘rganish jarayonida aniq va shaxsiy maqsadga ega bo‘lish eng kuchli rag‘batlantiruvchi omil hisoblanadi. Agar maqsad ravshan bo‘lmasa, diqqat so‘nadi va o‘qishga bo‘lgan qiziqish kamayadi.
Ikkinchidan, ko‘plab odamlar o‘rganishni emas, faqat o‘qishni xohlashadi. Bu esa o‘qish jarayonining samaradorligini pasaytiradi.
Yangi kasb yoki ko‘nikma olish uchun o‘qish jarayonini hayotdagi o‘zgarish sifatida qabul qilish va unga tayyor bo‘lish kerak. Aks holda, olingan bilimlar amaliyotda qo‘llanmaydi.
Jonli muloqotning yo‘qligi ham onlayn ta’limda katta kamchilikdir. Odamlar bilan fikr almashish, savollarni muhokama qilish va raqobat muhitida o‘rganish samarani oshiradi.
Bundan tashqari, ta’lim davomida orttirilgan tanishlar kelajakdagi ish faoliyatida yordam beradi. Ortiqcha erkinlik esa o‘rganish jarayonini buzadi.
Onlayn ta’limda darslarni o‘z vaqtida bajarish uchun qat’iy reja va intizom zarur. Ko‘pchilik vazifalarni keyinga qoldirish odatiga tushib qoladi, bu esa ta’lim sifatiga salbiy ta’sir ko‘rsatadi.
Shuningdek, ba’zi kurs tashkilotchilari ortiqcha va’dalar berishi mumkin. Har doim ham o‘rganilgan bilimlar darhol amalda qo‘llanmaydi va ish topish oson kechmasligi mumkin.
Shuning uchun maqsadlarni realistik belgilash muhim. Oxirgi muammo — ko‘p ishni bir vaqtda qilishga urinish.
Ko‘p vazifalik samarali emas, chunki bir vaqtning o‘zida bajarilgan ishlar sifati pasayadi. Onlayn ta’limda diqqatni jamlash va bitta vazifaga e’tibor qaratish lozim.
Manba: zamin.uz