Negativ kontent ruhiy salomatlikka zarar yetkazishi aniqlandi

Massachusets texnologiya instituti olimlari salbiy ruhdagi matn, foto va videolar inson ruhiy salomatligiga ta’sirini o‘rganish bo‘yicha tadqiqot o‘tkazishdi. Tadqiqot natijalari shuni ko‘rsatdiki, bunday kontent ruhiy muammolari bor insonlarning holatini yanada yomonlashtiradi.
Internet foydalanuvchilarining qaysi turdagi ma’lumotlarga e’tibor qaratishini tahlil qilish uchun mingdan ortiq inson o‘rganib chiqildi. Ularning qaysi veb-sahifalardan foydalangani, bu jarayon qaysi his-tuyg‘ularni uyg‘otgani — g‘azab, qo‘rquv, qayg‘u yoki quvonch kabi holatlar bo‘yicha maxsus algoritmlar orqali baholandi.
Tadqiqotda ishtirokchilar dastlab 5 kun davomida kuniga 20 daqiqa, so‘ngra esa 30 daqiqa davomida internetda vaqt o‘tkazishdi. Olimlar bu vaqt ichida foydalangan veb-sahifalardagi matnlarni baholashdi. Shu bilan birga, ishtirokchilar internetda qanday emotsiyalarni his qilganini anketalarda qayd etib bordi.
Aniqlanishicha, yaxshi kayfiyatdagi foydalanuvchilar ijobiy va ruhiyatga zarar yetkazmaydigan kontentni tanlashgan bo‘lsa, yomon kayfiyatdagi insonlar ko‘proq salbiy va qo‘rquv hissini uyg‘otadigan materiallarga qiziqish bildirgan.
Tadqiqotchilar ushbu natijalardan kelib chiqib, “Digital Diet” deb nomlangan maxsus plagin ishlab chiqdilar. Bu dastur internetdagi qidiruv natijalarini uch xil mezon bo‘yicha filtrlash imkonini beradi: hissiyotlar (ijobiy yoki salbiy), bilim (ma’lumotni tushunish darajasi) va foydaliligi. Ushbu vosita foydalanuvchilarga salbiy kontentni cheklash va ijobiy axborotga yo‘naltirishda yordam beradi.
“Ruhiy salomatligi muammoli odamlar ko‘pincha salbiy axborot qidirishadi, bu esa ularning holatini yanada og‘irlashtiradi. Digital Diet ularga salbiy kontentdan voz kechishda yordam beradi deb umid qilamiz,” deydi tadqiqotchilar.
Internet foydalanuvchilarining qaysi turdagi ma’lumotlarga e’tibor qaratishini tahlil qilish uchun mingdan ortiq inson o‘rganib chiqildi. Ularning qaysi veb-sahifalardan foydalangani, bu jarayon qaysi his-tuyg‘ularni uyg‘otgani — g‘azab, qo‘rquv, qayg‘u yoki quvonch kabi holatlar bo‘yicha maxsus algoritmlar orqali baholandi.
Tadqiqotda ishtirokchilar dastlab 5 kun davomida kuniga 20 daqiqa, so‘ngra esa 30 daqiqa davomida internetda vaqt o‘tkazishdi. Olimlar bu vaqt ichida foydalangan veb-sahifalardagi matnlarni baholashdi. Shu bilan birga, ishtirokchilar internetda qanday emotsiyalarni his qilganini anketalarda qayd etib bordi.
Aniqlanishicha, yaxshi kayfiyatdagi foydalanuvchilar ijobiy va ruhiyatga zarar yetkazmaydigan kontentni tanlashgan bo‘lsa, yomon kayfiyatdagi insonlar ko‘proq salbiy va qo‘rquv hissini uyg‘otadigan materiallarga qiziqish bildirgan.
Tadqiqotchilar ushbu natijalardan kelib chiqib, “Digital Diet” deb nomlangan maxsus plagin ishlab chiqdilar. Bu dastur internetdagi qidiruv natijalarini uch xil mezon bo‘yicha filtrlash imkonini beradi: hissiyotlar (ijobiy yoki salbiy), bilim (ma’lumotni tushunish darajasi) va foydaliligi. Ushbu vosita foydalanuvchilarga salbiy kontentni cheklash va ijobiy axborotga yo‘naltirishda yordam beradi.
“Ruhiy salomatligi muammoli odamlar ko‘pincha salbiy axborot qidirishadi, bu esa ularning holatini yanada og‘irlashtiradi. Digital Diet ularga salbiy kontentdan voz kechishda yordam beradi deb umid qilamiz,” deydi tadqiqotchilar.