
O‘zbekistonda avtomobil narxlarini tartibga solish va maqbullashtirish masalalari jiddiy ko‘rib chiqilmoqda. Bu haqida Zamin.uz xabar berdi.
Rasmiy va norasmiy dilerlar hamda mahalliy avtomobil ishlab chiqaruvchilarning narxlaridagi tafovutlar alohida tahlil qilinadi. Ushbu tahlil natijasida narxlarni tartibga solish bo‘yicha aniq chora-tadbirlar ishlab chiqilishi rejalashtirilgan.
Bu tashabbus Jahon savdo tashkiloti bilan hamkorlikda faoliyat yuritayotgan idoralararo komissiya qarorlarida ham o‘z aksini topgan. Hozirda mahalliy ishlab chiqaruvchilar va dilerlar o‘rtasidagi narxlar chuqur o‘rganilmoqda.
Ushbu o‘rganish natijasiga ko‘ra, narxlarni optimallashtirish bo‘yicha takliflar tayyorlanadi. 2 sentyabr kuni bosh vazir o‘rinbosari Jamshid Xodjayev raisligida o‘tkazilgan idoralararo komissiya yig‘ilishida mazkur masala muhokama qilindi.
Bu haqda Autodeklarant Telegram kanali xabar berdi. Texnik jihatdan tartibga solish agentligi (“O‘zstandart”) hujjatlarning rasmiyligi va haqiqiyligini tasdiqladi.
Piskentdagi sinov poligonida elektromagnit moslik va salondagi zaharli moddalar darajasini aniqlash bo‘yicha sinovlar o‘tkazilmoqda. Hozirda avtomobillarning muvofiqligi Vazirlar Mahkamasining 2017-yil 25-apreldagi 237-son qaroriga muvofiq baholanadi.
Ushbu qarorga ko‘ra, transport vositasining 62 ta ko‘rsatkichi tekshiriladi. Ammo O‘zbekistonda shulardan faqat 25 tasi sinovdan o‘tkazilishi mumkin.
Qolganlari esa 2018-yilda qabul qilingan va Jeneva protokollariga muvofiq tan olingan. 2023-yil 1-yanvardan yangi import qilingan avtomobillarni faqat rasmiy dilerlar orqali sotish talabi bekor qilindi.
Shu sababli shaxsiy ehtiyoj uchun olib kirilayotgan avtomobillarning muvofiqlik ko‘rsatkichlari 62 tadan 14 taga qisqartirildi. 2024-yil 1-noyabrdan boshlab mazkur avtomobillar 14 ta majburiy ko‘rsatkich bo‘yicha sertifikatlashdan o‘tkazila boshlandi.
Sinovlar jarayonida elektron navbat tizimi joriy etilgan bo‘lsa-da, maydon sig‘imi yetishmasligi sababli uzoq navbatlar yuzaga kelmoqda. Bu holat fuqarolar orasida norozilikka sabab bo‘ldi.
Savdo-sanoat palatasi raisi Davron Vahobov esa bu tartib mahalliy ishlab chiqaruvchilarni himoya qilish maqsadida joriy etilganini ta’kidladi. 2023-yilning birinchi choragida avtomobillar importi 22 186 donadan 6 888 donaga kamaydi, yetkazib berish hajmi esa 488 million dollardan 115,1 million dollarga tushdi.
2024-yilda esa umumiy qiymati 1,32 milliard dollar bo‘lgan 74 505 dona yengil avtomobil import qilindi. Yangi qarorlar asosida shaxsiy foydalanish uchun olib kirilayotgan har bir avtomobil elektromagnit mosligi va zaharli moddalar sinovlaridan o‘tkazish talabidan ozod qilindi.
Bundan tashqari, yuridik shaxslar uchun avtotransport vositasi turini tasdiqlash muddati 3 yildan 5 yilga uzaytirildi. 1-oktyabrga qadar “O‘zstandart” agentligiga muvofiqlikni baholash markazlarini tashkil etishda xususiy sektorni jalb qilish va akkreditatsiya tizimini takomillashtirish bo‘yicha takliflar kiritish topshirildi.
Shuningdek, texnik reglamentlarga o‘zgartirishlar kiritish uchun normativ-huquqiy hujjatlar loyihasi tayyorlanadi. Iste’molchilar huquqlarini himoya qilish qo‘mitasi va Iqtisodiyot vazirligi mahalliy ishlab chiqaruvchilar va dilerlar o‘rtasidagi narx farqlarini tahlil qilib, optimallashtirish bo‘yicha Prezident administratsiyasiga aniq takliflar taqdim etishi lozim.
Xorijdan olib kelinayotgan avtomobillar sifat nazorati kuchaytiriladi va iste’molchilar murojaatlariga samarali javob berish ustuvor vazifa sifatida belgilandi. Manba: Autodeklarant.