
2025 yilning 12 avgustida poytaxtdagi Shayxontohur tumanlararo fuqarolik ishlari sudi binosida bir guruh pedagoglarning Maktabgacha va maktab ta’limi vazirligiga qarshi da’vosi bo‘yicha sud jarayoni boshlandi. Bu haqida Upl.uz xabar berdi.
Mamlakatning turli hududlaridan besh ona tili va adabiyot o‘qituvchisi bahorgi attestatsiya natijalarini bekor qilishni talab qilmoqda. Ular ushbu jarayonda ko‘plab qoidabuzarliklar yuz berganini asos qilib ko‘rsatmoqda.
Sudya Guli Shukrullaevaning ko‘rib chiqayotgan ishi keng jamoatchilik e’tiborini tortdi. Da’vogarlarning manfaatlarini advokat Nazirjon Xotamjonov himoya qilmoqda.
Ular imtihonni qayta o‘tkazish va javobgar — Vazirlik huzuridagi Pedagogik mahorat ilmiy-amaliy markazidan ma’naviy zarar uchun kompensatsiya undirishni talab qilmoqda. Birinchi sud majlisida vazirlik vakillari matbuot faoliyatini cheklashni so‘rab, jurnalistlarga faqat tinglovchi sifatida qatnashish huquqini berishni iltimos qildi, foto va audio yozuvlarga ruxsat bermaslikni so‘radi.
Dastlabki dalillar tinglangach, sud ishni har tomonlama ko‘rib chiqish uchun zarur hujjatlarni to‘plash maqsadida majlislarni 26 avgustga qadar to‘xtatishga qaror qildi. Ushbu ish pedagoglarning kasbiy malakasini aniqlashda muhim ahamiyatga ega bo‘lgan attestatsiya jarayoniga taalluqlidir.
Attestatsiyaning natijasi o‘qituvchining ikkinchi, birinchi yoki oliy toifaga ega bo‘lishini belgilaydi va shu orqali uning maoshi miqdori belgilanadi. Toifa besh yil muddatga beriladi.
Maktabgacha va maktab ta’limi boshqarmasi boshlig‘i Sardor Rahimboevning ma’lumotiga ko‘ra, besh yilda bir marta majburiy attestatsiya o‘tkazilsa, yilda ikki marta ixtiyoriy attestatsiya ham tashkil etiladi. Bu o‘qituvchilarga o‘z toifasini muddatidan oldin oshirish imkonini beradi.
Vazirlikning rasmiy ma’lumotlariga ko‘ra, 2025 yil bahorgi attestatsiya kampaniyasida qariyb 190 mingdan ortiq arizalar berilgan bo‘lib, 177,6 ming nafar o‘qituvchi ishtirok etdi. Ulardan 73 mingdan ortig‘i muvaffaqiyatli natijaga erishdi.
5000 dan ortiq o‘qituvchi esa 86 va undan yuqori ball to‘plab, nafaqat oliy toifaga, balki maoshiga 70 foizlik maxsus ustama olishga haqli bo‘ldi. Biroq da’vogarlarga ko‘ra, ular olgan past baholar bilim yetishmasligidan emas, balki tizimli xatoliklar va qoidabuzarliklardan kelib chiqqan.
Da’vo arizasida to‘qqizta asosiy shikoyat keltirilgan. Eng muhimlaridan biri texnik nosozliklar bo‘lib, o‘qituvchilar kompyuterlar va dasturiy ta’minotning sinov paytida ko‘plab to‘xtab qolganini bildiradi.
Qisqa vaqt ichida majburiy qayta yuklashdan keyin ba’zi ishtirokchilarning oldin tanlagan javob variantlari o‘zgargani ma’lum qilingan. Test jarayoni noma’lum muddatga to‘xtatilishi sababli ishtirokchilar yopiq va shamolsiz xonalarda soatlar davomida qolishga majbur bo‘lib, bu ularning ruhiy holatiga salbiy ta’sir ko‘rsatgan.
Boshqa muhim da’vo test savollarining murakkabligi bilan bog‘liq. O‘qituvchilarning fikricha, savollar soni va ularning murakkabligi berilgan vaqtga mos kelmagan.
Ba’zi savollar uch- to‘rt qismdan iborat bo‘lib, ularni tahlil qilish va javob berish uchun 5-6 daqiqa talab qilingan. Bu esa testni belgilangan vaqt ichida muvaffaqiyatli topshirishni qiyinlashtirgan.
Shuningdek, da’vogarlar natijalarni aniqlash jarayonining shaffof emasligidan norozi. Ishtirokchilarga test yakunlangach, darhol javoblarni ko‘rish imkoniyati berilmagan.
Ularning fikricha, ikki smenali test o‘tkazilishiga qaramay, natijalarni tezkor ko‘rsatish texnik imkoniyati mavjud bo‘lgan, ammo amalga oshirilmagan. Pedagoglar orasida imtihon materiallarining internetga tarqalishi haqida shubha katta tashvish uyg‘otdi.
Ijtimoiy tarmoqlarda birinchi smenadan keyin savollar namunalari