
O‘zbekistonda yo‘l boshqaruvi sohasida zamonaviy texnologiyalar joriy etilishi mumkin. Bu haqida Upl.uz xabar berdi.
Bu haqda so‘nggi vaqtlarda Janubiy Koreya vakillari bilan bo‘lib o‘tgan muzokaralar natijasida O‘zbekiston transport vazirligi ma’lum qildi. Mazkur texnologiyalar qatorida Toshkent–Andijon avtomagistralining pullik yo‘l sifatida qurilishi hamda yo‘l harakatini boshqarish uchun aqlli tizimlarning joriy etilishi ko‘zda tutilgan.
2025-yil 6-iyun kuni O‘zbekiston transport vazirining o‘rinbosari Ilhomjon Abdug‘afarov Janubiy Koreya yer resurslari, infratuzilma va transport vaziri Pak Sangvu hamda Korea Expressway Corporation rahbari Xam Jingyu bilan uchrashuv o‘tkazdi. Uchrashuvda transport sohasida hamkorlikni kuchaytirish va yo‘l infratuzilmasini rivojlantirish masalalari muhokama qilindi.
Tomonlar koreys texnologiyalarini O‘zbekistonda qo‘llash imkoniyatlariga alohida e’tibor qaratdi. Ushbu texnologiyalar qatorida avtomagistrallarni boshqarish tizimlari, aqlli svetoforlar va sun’iy intellekt asosidagi harakat monitoringi mavjud.
Janubiy Koreya davlat-xususiy sheriklik asosida Toshkent–Andijon pullik yo‘l loyihasida ishtirok etishga tayyorligini bildirdi. Korea Expressway Corporation o‘zining aqlli to‘lov tizimlari, harakatni kuzatuvchi sensorlar va boshqa raqamli yechimlarini taklif qildi.
Koreys tomonining fikricha, ushbu texnologiyalar yo‘l harakatini xavfsiz va samarali qilishga xizmat qiladi. Toshkent–Andijon tezkor avtomagistrali loyihasi Jahon bankining yordami bilan ishlab chiqilgan bo‘lib, uning uzunligi 314 kilometrni tashkil qiladi.
Yangi yo‘l shaharlar orasidagi yo‘l vaqtini besh soatdan uch soatgacha qisqartirish imkonini beradi. Ekspertlarning hisob-kitoblariga ko‘ra, ushbu yo‘l O‘zbekistonning yalpi ichki mahsulotini 2,6 foizga oshiradi hamda yo‘l-transport hodisalari sonini 40 foizga kamaytiradi.
Qurilish uchun xalqaro tanlov 2025-yil yanvar oyida e’lon qilingan bo‘lib, hozirga qadar 30 dan ortiq yirik kompaniyalar ishtirok etishga qiziqish bildirgan. Tanlovda ishtirok uchun arizalar topshirish muddati yaqinda 21 iyunga qadar uzaytirildi, 6 iyungacha esa kompaniyalar shartlar bo‘yicha savollar berishlari mumkin.
Loyihada nafaqat yo‘l qurilishi, balki zamonaviy boshqaruv tizimlarini joriy etish ham ko‘zda tutilgan. Masalan, aqlli svetoforlar harakat zichligiga qarab yo‘l harakatini boshqaradi, monitoring tizimlari esa yo‘l holatini real vaqt rejimida kuzatib boradi.
Bu haydovchilar uchun xavfsizlik va qulaylikni oshiradi. Shuningdek, Janubiy Koreya yangi texnologiyalar bilan samarali ishlash uchun mutaxassislarni tayyorlash dasturlarini taklif qilmoqda.
Janubiy Koreyada aqlli to‘lov tizimi haydovchilarga to‘lov punktlarida to‘xtamasdan avtomobil ma’lumotlarini avtomatik tarzda o‘qish imkonini beradi. Bu esa tirbandliklarni kamaytirib, vaqtni tejashga yordam beradi.
O‘zbekistonda ham ushbu tizimni joriy etish yo‘l harakatini yanada samarali tashkil etishga xizmat qiladi.